Een nieuw hoofdstuk | Afsluitende Nimbin blog

Beste assessoren,

Even voorstellen: ik ben Adája Unlandt, 25 jaar oud, wonende in het mooie Zeeuwse Vlissingen en ik zit in het eerste leerjaar van Fontys Journalistiek. Iets meer dan twintig weken geleden startte ik met Nimbin.

Op 8 oktober 2022 belandde de informatiemail, en tevens oproep, voor Nimbin in mijn mailbox. Na het lezen van de eerste paar zinnen (hieronder geciteerd), was ik vrijwel direct verkocht.

“Vrijheid is een grote discipline.”
Zoek je verdieping? Wil je met andere disciplines in aanraking komen? Je creativiteit op de journalistiek loslaten? Rondkijken in de wereld voordat je gaat produceren? Echt iets maken dat fantastic is?

Tekst uit mail Gemma op 8-11-2023

Waarom Nimbin?

Mijn interesses zijn enorm breed en ik houd mij met heel veel verschillende onderwerpen bezig. In het vernieuwde onderwijs was er al veel ruimte om vaker naar buiten te gaan, om rond te kijken en jezelf te ontwikkelen binnen de vastgestelde leerdoelen. Toch miste ik de tijd om me verder te verdiepen, na te denken en rond te kijken voordat ik aan een project begon. Bovendien kom ik uit een zeer ‘beschermde’ omgeving (opvoeding, leefomgeving en school), waardoor ik op jonge leeftijd niet in aanraking kwam met veel zaken. Het idee dat we ons zouden verdiepen in disciplines zoals filosofie, sociologie, antropologie, kunst en zouden leren hoe zij naar de wereld kijken, sprak me daarom enorm aan.

Tijdens Nimbin
Als ik terugkijk op de afgelopen 20 weken, kan ik alleen maar concluderen dat Nimbin voor mij een hele bijzondere reis is geweest. Aan het begin van de periode kregen we een notitieboekje welke we gedurende alle activiteiten zouden meenemen om aantekeningen te kunnen maken. Schrijven was een heel erg belangrijk onderdeel binnen Nimbin.

De voorkant van mijn Nimbin notitieboek

En geschreven heb ik! Zo’n 120 pagina’s gevuld met aantekeningen, ontdekkingen, verbanden, ideeën (die ik ook wel mijn brainfarts noemde), citaten en literatuur die ik later nog eens kon (en in de toekomst kan) raadplegen.

We hebben ontzettend veel gezien, geluisterd, gesproken en geleerd. Ik merkte aan mijzelf dat ik soms écht even de tijd nodig had om alles te laten bezinken. Eigenlijk merk ik dit nog tot op de dag van vandaag. Het ene bezoek of het lezen van bepaalde literatuur leidde tot het leggen van verbanden met andere ervaringen. Deze schreef ik op en nam ik mee in mijn blog. Voorbeelden hiervan waarbij het leggen van verbanden duidelijk naar voren komt, zijn te vinden in mijn blogposts genaamd: ‘Schijnverwachting‘, ‘“Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen.”‘& ‘Volharding, succes en de groei van een imperium

In mijn notitieboekje staat nog ontzettend veel om over na te denken en te bloggen, maar daar heb ik op dit moment de ruimte nog niet voor in mijn hoofd. Wel ben ik van plan dit op een later moment nog te gaan doen, omdat alles zo ontzettend waardevol is geweest. Om je een idee te geven, heb ik al mijn persoonlijke lessen en ervaringen op een rijtje gezet.

Tijdens Nimbin:

  • heb ik geleerd om op andere manieren naar kunst te kijken;
  • heb ik geleerd om op verschillende manieren een dialoog aan te gaan;
  • heb ik geleerd om de wereld vanuit verschillende disciplines (zoals filosofie, sociologie, antropologie, kunst) te bekijken. Daarnaast heb ik een beter beeld gekregen van wat deze disciplines precies inhouden en hoe ik ze kan vertalen naar journalistieke producties;
  • ben ik in aanraking gekomen met verschillende maatschappelijke onderwerpen, waar ik van te voren nog weinig vanaf wist. Zoals bijvoorbeeld: ongedocumenteerde migranten en TBS;
  • heb ik geleerd open te staan voor verschillende standpunten en perspectieven;
  • ben ik bewust geworden van het feit dat het koesteren van verschillende perspectieven essentieel is voor een inclusieve samenleving waarin we elkaar kunnen (leren) begrijpen en samen kunnen werken aan een betere toekomst;
  • heb ik geleerd om beter te luisteren en heb ik ontdekt dat luisteren in het algemeen, en de manier waarop mensen luisteren, van enorm belang is en een rol kan spelen bij diverse maatschappelijke problemen of conflicten;
  • heb ik geleerd om samen te werken met verschillende nationaliteiten;
  • heb ik ontdekt en ervaren dat het hebben van empathie, emotionele (over)gevoeligheid en het tonen van emotie van waarde kan zijn binnen journalistiek werk. Daarbij heb ik ook geleerd en ingezien dat het van groot belang is om daarin je eigen grenzen te bewaken en ervoor te zorgen dat het geen invloed heeft op de manier waarop je de feiten van een verhaal benadert of naar buiten brengt;
  • heb ik mijn drijfveer en onderscheidende waarde als toekomstig journalist kunnen specificeren: “Mijn onderscheidende waarde als journalist is om met een vernieuwde blik naar journalistiek te kijken en dit toe te passen om op deze manier een steentje bij te dragen aan het versterken van vertrouwen binnen de journalistiek“;

Verbeterpunten
Door de hoeveelheid informatie en ervaringen, vond ik het heel erg lastig om alles te verwerken. Ik had graag meer blogs willen schrijven, meer willen lezen en bekijken, maar had hiervoor simpelweg niet de ruimte in mijn hoofd, tijd, concentratie en focus om dit over alle bezoeken, gesprekken en colleges te doen. Ik wil leren om zaken sneller te verwerken en daar ben ik tijdens Nimbin achtergekomen.

Ik neem de ervaringen en waardevolle lessen met me mee, die me gedurende mijn hele opleiding, en hopelijk ook carrière, zullen bijblijven.

Een terugblik op mijn leerdoelen

Als ik terugkijk naar de leerdoelen die ik aan het begin van Nimbin heb ingeleverd en dit vergelijk met het daadwerkelijke leerproces, dan kan ik een aantal conclusies trekken. Wat mij is opgevallen is dat mijn interesses ‘vakmatig’ (schrijven, fotografie, videografie, interviewen, reportages maken etc. ) heel erg breed liggen. Als ik kijk naar de onderwerpen die mij interesseren, kan ik op basis van de colleges die ik heb bijgewoond, de gesprekken die ik heb gevoerd en de bezoeken aan mensen en bedrijven die ik heb afgelegd, concluderen dat ik ook een breed spectrum van onderwerpen interessant vind. Wat mij met name opvalt, is dat ik de menselijke kant binnen journalistiek het meest interessant vind. Wat houdt mensen bezig, waar worden ze emotioneel van, hoe worden ze geraakt door bepaalde gebeurtenissen en hoe verwerken ze dit weer? In mijn persoonlijke doelstellingen kwamen twee inhoudelijke interesses naar voren: de conditionering van het brein en psychologie. Terugkijkend op het geheel heb ik deze ‘menselijke kant’ als invalshoek gebruikt tijdens het luisteren, het voeren van gesprekken, het nadenken en uiteindelijk verwerken van alle informatie. Dit is voor mij een waardevolle ontdekking en doet mij realiseren dat het wellicht in de toekomst ook goed is om te proberen onderwerpen en verhalen vanuit andere invalshoeken te benaderen. Denk aan bijvoorbeeld een meer technische of economische invalshoek.

In onderstaand document kun je de leerdoelen, welke ik heb vastgesteld op 28 februari 2023, vinden.

De kerst op de taart: eind productie
Het onderwerp ‘luisteren’ heeft een hele grote rol gespeeld tijdens mijn persoonlijke Nimbin reis. Ik voelde de behoefte om hier iets mee te doen, en na mijn bezoek aan het Journalism Festival in Perugia ontstond het idee om een essay te schrijven over dit onderwerp. Ik had al talloze ideeën, notities gemaakt na elk bezoek, citaten verzameld en bevindingen opgeschreven van de mensen die ik had gesproken. Ook begon ik mij te verdiepen in de vorm: ‘essay’.

Na Perugia kreeg ik onverwacht de kans om deel te nemen aan een Erasmus+ project in Polen: het Blenden Intensive Program aan de Adam Mickiewicz Universiteit in Poznań. Naast de deelnemende journalistiek studenten uit België, Nederland, Spanje en Polen waren er tijdens het fysieke programma in Polen ook Oekraïense studenten aanwezig voor een summerschool traject. We kregen de mogelijkheid om met hen in gesprek te gaan en in samenwerking met de Europese studenten hier producties over te maken. Het hoofddoel hiervan was om op internationaal niveau samen te werken met andere Europese studenten en een open dialoog te starten over de conflictsituatie in Oekraïne.

Ik was ontzettend enthousiast en dacht dat ik dit er wel “even” naast kon doen. Het project viel precies binnen de zes weken durende ‘leg vast’ periode waarin we bezig zouden zijn met het vastleggen van onze Nimbin-producties. In mijn belevingswereld had ik aan de overige vijf weken dan wel genoeg. Had ik dát even verkeerd ingeschat…

Tijdens het Erasmus+ Blended Intensive Program (BIP) in Polen, heb ik in groepsverband gesproken met verschillende Oekraïense studenten en professoren. Enerzijds heb ik met mijn internationale groepje, bestaande uit een Belgische, Spaanse, Poolse en Nederlandse (ikzelf) student, gewerkt aan twee video producties. Anderzijds heb ik met mijn Nederlandse medestudenten gewerkt aan een vrijwillige productie (buiten het BIP) in de vorm van een geschreven artikel.

Ik besloot mijn eigen apparatuur mee te nemen en te gebruiken tijdens de reis, zodat ik alles zelf kon vastleggen en later ook zelf weer kon verwerken. Ook was ik van plan om te oefenen met het fotograferen van portretten, zoals één van mijn leerdoelen was. Dit bleek een goede keuze te zijn, omdat de ervaring en de verhalen die werden gedeeld zo’n diepe indruk op mij maakten dat mijn oorspronkelijke plan om een essay te schrijven volledig van de baan was. Ik wilde juist iets doen met deze verhalen.

Ik heb al het materiaal verzameld en vervolgens gekeken hoe ik dit alles tot één productie kon maken. Mijn doel was om het in een vorm te gieten, waarin de kern van alle gevoerde gesprekken naar voren komt en op de juiste manier wordt overgebracht op het publiek. Daarnaast wilde ik mij toch proberen vast te houden aan mijn oorspronkelijke thema: luisteren.

Over de productie: “Listen: Ukrainian stories”

Mijn eindproductie voor Nimbin bestaat uit een expositie van portretten die ik heb gemaakt van de Oekraïense studenten en professoren die ik heb ontmoet tijdens het Erasmus+ Blended Intensive Program in Poznań. Deze portretten worden gepresenteerd samen met fragmenten van hun verhalen die het meest sprekend waren, welke ik zorgvuldig heb uitgezocht. Dit heeft geresulteerd in een voorstelling/expositie.

De expositie dient echter ook als persoonlijk onderzoek binnen het onderwerp ‘luisteren’. Na afloop van de expositie worden bezoekers uitgenodigd om een enquête in te vullen. Op deze manier hoop ik er achter te komen hoe mensen luisteren en wat voor hen belangrijk was.

Mijn werkzaamheden tijdens het BIP

  • Het bedenken en uitwerken van de eindproducten;
  • Het opnemen en monteren van video én audio;
  • Fotografie tijdens de opnames & het maken en nabewerken van de portretten;

BIP Producties:

Leeswijzer blog

Gebruikte tools/software

  • Canva: Om een presentatie te maken voor de expositie.
  • Lightroom: Voor de nabewerking van de portretten en behind the scenes foto’s.
  • Adobe Premiere: Voor de nabewerking van video.
  • Final Cut: Voor de nabewerking van het audio. Hiermee kon ik de audioclips bewerken, geluidseffecten toevoegen en de geluidskwaliteit verbeteren.
  • Chat GPT: Om inspiratie op te doen over verschillende onderwerpen. Daarnaast heb ik Chat GPT gebruikt om het woord ‘luisteren’ te vertalen naar 100 verschillende talen en om spellingcontroles uit te voeren in zowel Nederlands als Engels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *